Profile Email: Profilbild: First name: Last name: main residence: Set an example for diversification and inclusion in the film industry:Write “YES” in the box and show your willingness to job shareinterested in job sharing: Professions Select a maximum of 3 occupations Directing: Director Assistant director Dialogue director 2nd unit director Script Editor Screenwriting: Screenwriter Story Consultant Script translator Script editor Experimental film: Experimental filmmaker Animation: Animation filmmaker Animator Cinematography: Director of Photography 2nd unit camera Camera operator / Panning operator Steadicam operator First assistant camera Second assistant camera Digital imaging technician Data wrangler Video operator Still photographer Lighting: Chief lighting technician / Gaffer Assistant chief lighting technician / Best Boy Dolly grip Key grip Assistant grip Sound: Sound engineer Sound assistant Sound re-recording mixer / Dubbing mixer Sound editor Sound designer Music supervisor Foley Artist Editing: Film editor Assistant film editor Post production: 2D compositor 3D compositor Visual effects Colorist Film production: Producer Production accountant Line producer Producer Television editor Production manager Production coordinator Post production supervisor Post production coordinator First unit manager Set manager Location manager Assistant unit manager Production assistant Runner Music: Film composer Film musician Production design: Production designer Prop master Construction Food stylist Standby prop Set decorator Set painter Location scout Assistant prop master Storyboard artist Assistant Production Designer Hair and make-up: Key make-up artist SFX makeup Assistant make-up artist Costume design: Costume designer Set costumer Assistant costume designer Casting: Casting director Cast production assistent Film mediation: Teachers Film educator Lecturer/ Researcher in Film Studies Film curator Moderator Distribution: Press Cinema Festival Distribution Distribution Institution Other professions: Agentin Catering Choreographer Dialog coach Driver Greenfilming Intimacy Coach Children’s coach Casting agent for supporting artists and extras Supervisor for supporting artists and extras Acting coach Stunt coordinator Stunt woman Animal trainer Subtitle translator Profession: Sonja Aufderklamm lebt in Wien und Berlin und arbeitet als Kamerafrau weltweit für Werbung, Dokumentarfilm und Spielfilm. Sie studierte Bildgestaltung an der Deutschen Film- und Fernsehakademie in Berlin (DFFB) und beendete zuvor das Studium der Theater-, Film- und Medienwissenschaft in Wien und Berlin. Früher arbeitete sie als Kameraassistentin und Beleuchterin. Sie hat Dreherfahrung in Russland, Kanada, den USA, Mexiko, auf den Philippinen, sowie in Tschechien, Rumänien und Italien. Sonja Aufderklamm lebt in Wien und Berlin und arbeitet als Kamerafrau weltweit für Werbung, Dokumentarfilm und Spielfilm. Sie studierte Bildgestaltung an der Deutschen Film- und Fernsehakademie in Berlin (DFFB) und beendete zuvor das Studium der Theater-, Film- und Medienwissenschaft in Wien und Berlin. Früher arbeitete sie als Kameraassistentin und Beleuchterin. Sie hat Dreherfahrung in Russland, Kanada, den USA, Mexiko, auf den Philippinen, sowie in Tschechien, Rumänien und Italien. Further informations Biography: Visual Code 2011-2021: Kamerafrau für Werbung, Spielfilm, Dokumentarfilm Studium Bildgestaltung an der Deutschen Film- und Fernsehakademie Berlin (dffb). 2002-2011: Studium Theater-, Film- und Medienwissenschaft in Wien und Berlin. Dreh von Kurzfilmen als Kamerafrau. Praktikum ARRI Rental Wien, Kameraasistenz & Licht bei Spielfilm, Werbung, Fernsehen (MR-Film, EPO-Film, DOR-Film, SuperFilm, Aichholzer Film, Allegro Film, Jerk Film, Neue Sentimentalfilm, Wiener Klappe,...). 1990-2002: Grundschule & Akademisches Gymnasium Innsbruck. Visual Code Filmography: Visual Code Another Coin…: 2. Kamera, Regie: H. Starz, 90min, KGP, Diagonale 2021 L`Olimpiade: Regie: D. Marton, 120min, Opernhaus Zürich 2021 Ich glaub, ich muss nach Juchitán: Regie & Kamera, 82min, dffb & RBB, 2021 Lillian: 2. Kamera, Regie: A. Horvath, 122min, Ulrich Seidl Film, Cannes 2019 Volkshilfe “TrotzDemenz”: Tv Spot, Skop Film, 2020 Volkshilfe “Kinderarmut”: Tv Spot, Skop Film, 2018 Die Drachenjungfrau: 2. Kamera, Regie: Catalina Molina, Epo Film, 2015 Conchita Wurst – You are unstoppable: Regie: Tobias Pichler, Wildruf Film, 2015 D.U.D.A.: 2. Kamera, Regie: M. Ludin, 80min, Wildruf Film, Diagonale 2014 Visual Code Publications: Diplomarbeit „Zwischen aufdringlichem Realismus und unaufdringlicher Abstraktion: über den Kamerastil der deutschen Kamerafrau Jutta Pohlmann" an der Universität Wien, Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft Website: Youtube: Vimeo: Facebook: Instagram: